hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گیلان| تلخی کام مسافرین شمال

گیلان| تلخی کام مسافرین شمال

گیلان استانی است که سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون گردشگر است و شمار گردشگران در فصل تابستان افزایش می‌یابد اما آنچه شیرینی حضور گردشگران را تلخ می‌کند، افزایش غرق‌شدگی‌ها در دریا، رودخانه و کانال‌های آبی طی روزهای اخیر است؛

 به گزارش ایرنا، اگرچه طی سال‌های گذشته با تلاش‌های انجام‌شده، ناجیان غریق در برخی نقاط خارج از طرح‌ها نیز حضور داشتند اما شواهد حاکی است به دلیل عدم پرداخت به‌موقع و گاهی حتی عدم پرداخت حقوق ناجیان غریق، آنان برای حضور در طرح‌های سالم‌سازی و مشارکت در نجات غرق‌شدگان، بی‌انگیزه شده‌اند.

غرق‌شدگی ۶۳ نفر در گیلان از ابتدای امسال

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان به آمار غرق‌شدگان در دریا و رودخانه‌های استان اشاره و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون؛ ۲۶ نفر در آب‌های ساحلی گیلان و ۳۷ نفر در رودخانه، کانال، سد و استخر غرق‌شده‌اند. رضا اسلامی افزود: طی این مدت ۲۶ نفر در دریا غرق‌شده‌اند که ۲۱ نفر مرد و پنج نفر زن و همچنین ۳۷ نفر در رودخانه، کانال، سد و استخر غرق‌شده‌اند که ۳۱ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. او ادامه داد: غرق‌شدگان بین هشت تا ۸۹ سال سن داشته‌اند که کمترین سن پسر هشت‌ساله در روستای کدوسرا از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت و بیشترین سن نیز مربوط به مردی ۸۹ سال در روستای تمیجان از توابع رودسر بوده که این دو نفر در خارج از طرح‌های سالم‌سازی دریا غرق‌شده‌اند.

امکانات ناچیز نجات‌غریق گیلان

ابوالفضل صادقی معاون توسعه اداره کل ورزش و جوانان گیلان در جلسه‌ای با مسئولان هیئت نجات‌غریق استان گفت: امکانات نجات‌غریق گیلان ناچیز است و ازلحاظ لجستیکی نیز در نجات‌غریق و غواصی مظلوم واقع‌شده و از امکانات مناسبی برخوردار نیست. او افزود: با توجه به مشکلاتی که طی چند سال اخیر در این هیئت وجود داشت، منجیان نیز به‌حق خود نرسیده و آنان نیز مظلوم واقع‌شده‌اند و از مسئولان فدراسیون نجات‌غریق و غواصی تقاضا داریم که نگاه ویژه‌ای به هیئت گیلان داشته باشند تا کاستی‌های این هیئت جبران و به حداقل کاهش یابد چون استان دارای منجیان غریق متبحری است.

به گفته مهرداد مهرگان سرپرست هیئت نجات‌غریق و غواصی استان؛ هم‌اینک حدود سه هزار و ۵۰۰ منجی غریق در گیلان حضور دارند که از این تعداد حدود یک هزار منجی در طرح‌های مختلف مشغول به کارند و حدود ۳۵۰ منجی در طرح‌های سالم‌سازی و حدود ۵۶۰ منجی در ۲۸۰ منطقه خطرآفرین در گیلان حضور دارند. او ادامه داد: حقوق معوقه فصل گذشته منجیان غریق در گیلان به‌جز دو شهرستان پرداخت‌شده و هدف ما این است که امسال با همکاری و مساعدت سایر مسئولان بتوانیم حقوق منجیان را به‌صورت ماهانه پرداخت کنیم.

ضرورت رعایت موارد ایمنی در استفاده از دریا

در همین راستا سازمان پزشکی قانونی کشور نیز به هم‌وطنان توصیه کرده که حتما مناطق امن و ایمن‌سازی شده را برای شنا انتخاب کنند و به نکات و توصیه‌های لازم توجه کافی داشته باشند؛ آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها به‌ویژه بلد بودن فنون اولیه شنا، اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب، بررسی دمای آب قبل از شنا برای پیشگیری از شوک دمایی، پرهیز از شوخی‌های خطرناک و بی‌مورد در آب موقع شنا و شنا نکردن پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شود، از ضرورت‌هاست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد